חזרה לדף הבית חזרה לדף הבית
תפריט הוסף למועדפים תפריט צור קשר תפריט
אודות
תפריט
חברה וחינוך
תפריט
תרבות ופנאי
תפריט
ענפים ועסקים
תפריט
פנימי לחברים
תפריט
ספר מבקרים/Guest Book
לאתר שער הגולן בפייסבוק הדף שלנו בפייסבוק
כמה גשם ירד כמה גשם ירד
» מבזק מהתנועה הקיבוצית
» משולחן הארכיון
» צח"י- צוות חירום ישובי
» חשמלייה - שער הגולן
» גרעין "צבר"
» מה במפעלים
» ועדות ובעלי תפקידים
» מה במועצה
» חושבים טיפה בשער הגולן
» מניעת הטרדה מינית בקיבוץ
» עדכונים מהחינוך
» הגיל הרך
» בלתי פורמאלי א-ו
» תיכון ונעורים
חברה וחינוך | מניעת הטרדה מינית בקיבוץ

סימני אזהרה להטרדה מינית
מאת סמדר סלומון הכותבת היא עו"סית במקצועה.

5   סימני אזהרה להתנהגות מינית מדאיגה אצל ילדים ו-5 כללי התנהגות שיש לשנן לילדים לגבי האיברים הפרטיים

צירוף המילים "הטרדה מינית" המקושר לילדים בני ארבע הוא בלתי נתפש, בעיקר כשהתוקף לכאורה הוא בעצמו בן ארבע. החודש פורסם מקרה שבו ילדה הוטרדה על ידי ילד מהגן, וכתוצאה מכך מצבה הנפשי הידרדר, והיא חזרה להרטיב ולישון עם הוריה. מתי המשחקים ב"רופא ואחות" אינם תמימים יותר, ומה תפקידינו בחינוך המיני של הילדים הצעירים?

"
לעתים אנחנו שוכחים שקידום חינוך מיני בריא של ילדינו הוא בראש ובראשונה התפקיד שלנו, ההורים, ויש חשיבות רבה שניתן את הדעת מה אומרים מתי ואיך להתנהל. לעתים ההורים מוותרים על מקומם המחנך ומותירים את המלאכה למערכת החינוכית, וכך גם את הטענות כלפיה", מוחה רוני מרץ, פסיכולוגית ומרכזת התוכנית לפסיכותרפיה בילדים ובנוער של מרכז עפרוני בסמינר הקיבוצים, שמטפלת בימים אלה במקרה של הטרדה מינית בגן ילדים.

מהי התנהגות טבעית?

לדבריה, חקירה מינית היא בריאה וטבעית בילדות. "הילדים הצעירים חוקרים את האיברים המוצנעים בגופם, בדיוק כמו שהם מכניסים אצבעות לאוזניים, לאף ולפה. כחלק מהסקרנות וחקירת הגוף והמיניות לא פעם ילדים משחקים בנשיקות, רוצים להיות עירומים ומשחקים במשחקי תפקידים. המבוגרים לרוב מרגישים מבוכה, בלבול, זעזוע, כעס וחוסר אונים לנוכח התנהגויות אלה של הילדים והם עלולים להגיב בצורה לא נכונה", אומרת מרץ. "תפקידנו ללמד אותם מה מותר ומה אסור; חשוב ללמד את הילדים את שמות איברי המין – פין ופות; חשוב לזכור שאוננות היא התנהגות טבעית אצל ילדים כשהיא נעשית במרחב הפרטי. משחקים אלה הם טבעים ונורמליים ומזמנים הזדמנות עבור המבוגר להנחות את הילד".

מתי התנהגות מינית אצל ילדים מעוררת דאגה ודורשת התערבות?


  - 1
חיקוי מפורש:  כשהילד מחקה התנהגות מינית מפורשת מעולם המבוגרים וכשהוא בקיא בנושאים הקשורים במיניות מעבר למה שמצופה בגילו.
2 - כפייה ואיום: כשהאווירה במהלך משחק מיני בין ילדים היא של פחד ושל חרדה, והוא מלווה באיומים, בהפחדות, בכפייה ובשימוש גלוי או סמוי בכוח. חשוב להקשיב לילדים ולשים לב במיוחד כשהם מתלוננים על תחושות של אי נעימות.
 -3 
הבדלי גיל:  כשההתנהגות המינית מערבת ילדים בגילים שונים. כשהבדלי הגיל בין הילדים עולים על שלוש שנים, יש לבדוק את מהות הקשר ביניהם.
 -4 
עיסוק רב: כשיש עיסוק רב מדי, חזרתי ותכוף בנושאים של מיניות. לילדים יש תחומי עניין רבים, אבל כשתחום העניין העיקרי, ולעתים היחיד הוא מין - זה מעורר דאגה.
 -5
עירוב מבוגרים:  כשההתנהגות המינית של הילד מכוונת למבוגרים ומעוררת בהם אי נוחות בשל כך. חשוב ללמד ילדים דרכים לגיטימיות ומתאימות למגע עם אחרים.
מה להסביר לילדים?


.1
רק לנו מותר לגעת באיברים הפרטיים שלנו .אנחנו יכולים לגעת באיברים הפרטיים שלנו רק כשאנחנו לבד בפרטיות. כדאי לרחוץ ידיים לפני ואחרי, וכמו שאסור לדחוף דברים לאוזניים או לנחיריים, כך גם אסור לדחוף דברים לנקבים שבאיברים הפרטיים.

.2
אנחנו יכולים לגעת באיברים הפרטיים שלנו כשאנחנו לבד, אבל לא להראות אותם לאחרים. לאף אחד אחר אסור לגעת באיברים הפרטיים שלנו.

.3
אסור שמישהו אחר יראה לנו את האיברים הפרטיים שלו. אסור לנו לגעת באיברים הפרטיים של מישהו אחר.

.4
חשוב לספר לאמא ולאבא אם מישהו נגע בך בלי שהרשית לו, או אם מישהו ביקש ממך לגעת בגוף שלו. גם אם הוא נתן לך ממתקים או כסף, וגם אם הוא אמר לך שלא תגלה לאף אחד ושזה הסוד שלכם – חייבים לספר לאמא ולאבא. אמא ואבא לא יכעסו עליך, אבל הם חייבים לדעת כי התפקיד שלהם לשמור עליך.

5. מבוגרים מביאים תינוקות לעולם. זה התפקיד של הורים ולא של ילדים. אבא ואמא עושים את התינוק באהבה. אבא ואמא מתחבקים ומתנשקים והתינוק נכנס למקום מיוחד בגוף של אמא. הבטן של אמא גדלה כי בתוכה גדל התינוק.
 

א-ב אלימות מינית
לחצו כאן


של מי העסק הזה?

להתערב או לא? למה זה צריך לעניין אותי אם מישהו אחר ניפגע? ועוד לפני כל כך הרבה שנים? (שילך לעוד טיפול ויעזוב אותנו בשקט)

פגיעה מינית, בדרך כלל, קורית ליחידים. (ואז אנחנו שמחים שזה לא אנחנו)

בדרך כלל, הם לא יספרו מיד כשזה קורה. (מכל מיני סיבות)

בדרך כלל, הם ינסו "לשכוח" ולהמשיך הלאה.

בדרך כלל, הם לא ממש יצליחו.

בדרך כלל, יצטרכו להתמודד עם הפגיעה עוד הרבה זמן (לפעמים כל החיים)

בדרך כלל, מי שפוגע, ממשיכים חייו "כרגיל"

לפעמים לא!

לפעמים יש שיתוף מצד הנפגעים, לפעמים הם מתמודדים ומטפלים וממשיכים לחיות (אפילו טוב)

לפעמים מי שפוגע נאלץ להתמודד עם מעשיו ולתת את הדין

מתי זה קורה?

כשהסובבים – משפחה, קהילה, החברה מסביב – לא מוכנים להתייחס בסבלנות לאלימות מינית ואומרים דברם.

וכל תגובה וגם כל אי-תגובה הם אמירה! (גם ישיבה על הגדר היא אמירה).

פגיעה מינית קורית ליחידים אולם היא "העסק" של כולנו!!

 

 

 


מדוע ילדות בנות 6 מנסות להיראות סקסיות?

מאת: טל עזר

 

תוצאות מחקר חדש מגלות נתון מסעיר: רוב הילדות בגילאים 6-9 מתחילות לחשוב על עצמן במונחים של אובייקטים מיניים. למה בנות צעירות מנסות להיראות סקסיות? האם זו תולדה של חשיפה מרובה לאמצעי התקשורת? ומה אימהות יכולות לעשות כדי להגן על בנותיהן מאובייקטיביזציה של עצמן? 

מחקרים קודמים כבר הראו כי נשים בוגרות ונערות בגילאי התיכון נוטות לחשוב על עצמן במונחים מיניים, אבל המחקר הנוכחי שנערך על ידי צוות פסיכולוגים מ-Knox Colleg בגאלסבורג, אילינוי הוא הראשון לזהות סקסואליזציה בקרב ילדות צעירות.

לצורך המחקר, השתמשו החוקרים בסט של שתי בובות נייר. אחת מהבובות הייתה לבושה בבגדים צמודים, חושפניים המשדרים סקסיות, והשנייה לבשה בגד מדליק ואופנתי, אך שכיסה את כל גופה. החוקרים הציגו סט שונה של בובות בכל שאלה, וביקשו מ-60 בנות בגילאים 6-9 לענות על 4 שאלות:

1.      איזו בובה הכי דומה לך?

2.      לאיזו בובה היית רוצה להידמות?

3.      לדעתך, מי מבין השתיים יותר פופלארית בבית הספר?

4.      עם איזו בובה היית רוצה לשחק?

 

על פי ממצאי המחקר - הבנות בחרו בבובה הסקסית בתדירות הגבוהה ביותר ונרשם פער משמעותי במיוחד בשתי שאלות: 68% מהבנות אמרו שהן היו רוצות להיראות כמו הבובה הסקסית ו-72% מהן אמרו שהיא הרבה יותר פופולארית בהשוואה לבובה השנייה.

צוות החוקרים, ובראשם כריסטי סטאר, היו המומים מהתוצאות וניסו להסביר את התופעה: "ייתכן מאוד שהבנות רוצות להיראות כמו הבובה הסקסית כי הן מאמינות שסקסיות מובילה לפופולאריות" אמרה סטאר "ופופולאריות הרי מספקת יתרונות חברתיים רבים".

בעוד שמחקרים אחרים מצאו כי סקסיות מגבירה פופולאריות בקרב בנות, נראה שאין לכך השפעה כשזה נוגע למין הגברי. "למרות שהרצון להיות פופולארי הוא לא ייחודי למין הנשי", אומרת סטאר, "הלחץ להיות סקסי בשביל להיות פופולארי, הוא כן".

לאחר שניתחו את הממצאים, סטאר וצוות החוקרים בחנו את הגורמים האפשריים שלקחו חלק בעיצוב דימוי הגוף של הבנות.

תחילה, הן בחנו את ההתפלגות; רוב הבנות גויסו משני בתי ספר ציבוריים, בעוד שחלק קטן מהמשתתפות גויסו מסטודיו מקומי לריקוד. על פי תוצאות המחקר נראה שהבנות מהסטודיו לריקוד בחרו את הבובה שאינה מינית בתדירות גבוהה יותר לכל אחת מארבע השאלות, לעומת בחירתן של הבנות מבית הספר הציבורי שהעדיפו לרוב את הבובה המינית.

ההנחה של החוקרים היא שמעורבות בריקוד וספורט נקשרת להערכה עצמית גדולה יותר ודימוי גוף גבוה יותר בקרב נשים וצעירות. "זה אפשרי כי לנערות צעירות המעורבות בריקוד יש הערכה עצמית גבוהה שמביאה למודעות כי גופן יכול לשמש למטרות שונות ולא רק בשביל להיות סקסי, ועל כן רמת הסקסואליזציה שלהן נמוכה" טוענים החוקרים. יחד עם זאת, החוקרים מציינים שעל פי מחקרים קודמים נמצא כי בנות שעוסקות במקצועות ספורט אסתטיים, כמו ריקוד, מודאגות הרבה יותר מבנות אחרות בנוגע למשקל שלהן.

החוקרים גילו כי למרות שצריכת מדיה לבדה לא משפיעה על דימוי הגוף של הבנות, הרי שילדות שמרבות לצפות בתוכניות טלוויזיה וסרטים, ושאמותיהן דיווחו כי הן מקפידות על טיפוח, נמצאו בסבירות גבוהה יותר להעדיף את הבובה הסקסית כפופולארית.

החוקרים מציעים כי חשיפה לתקשורת הנוטה לסקסואליזציה, כמו גם לחיות לצד אמא שעסוקה בסקסואליזציה בעצמה, יכולים להשפיע מאוד על מידת האובייקטיביזציה של הבנות את עצמן. "התכנים המיניים המועברים באמצעי התקשורת והנלמדים על ידי דמות האמא הסקסית, מחזקים את המסרים ומגבירים את האפקט", אומרת סטאר.

מן הצד השני, בקרב בנות שאמהותיהן דיווחו כי הצפייה בטלוויזיה ובסרטים משמשת כאמצעי הוראה ללימוד התנהגויות ותרחישים מציאותיים, נמצאה סבירות נמוכה יותר לבחירת הבובה הסקסית. "כוחה של הוראה אימהית במהלך חשיפה לתקשורת עשויה להסביר מדוע כל שעה נוספת של צפייה מבוקרת באמצעי התקשורת, הקטינה את הסיכוי ב-7% שהילדה תבחר את הבובה הסקסית כפופולארית" אומרת סטאר. "צריכת טלוויזיה כהוראה מגנה מפני סקסואליזציה".

 

עוד נמצא כי האמונה הדתית או הערכים השמרניים של האמהות גם הם מהווים גורם חשוב באופן בו הבנות רואות את עצמן. כך התגלה כי בנות שנחשפו לצפייה בלתי מבוקרת בטלוויזיה, אבל גדלו תחת משטר שמרני או דתי, היו מוגנות מפני סקסואליזציה, וזאת כנראה בגלל שהאמהות סיפקו מודלים אלטרנטיביים לעיצוב דימוי גוף חיובי, על בסיס ערכים המעודדים צניעות וכבוד. "צורת חינוך זו יכולה למתן את השפעת האימאז'ים המיניים המוצגים בתקשורת" אומרת סטאר. "עם זאת, בנות שלא צרכו הרבה תקשורת אבל גדלו תחת חינוך דתי, נמצאו בסבירות גבוהה יותר להעדיף את הבובה הסקסית". איך זה ייתכן? את דפוס זה ניתן להסביר כמקרה של הפרי האסור, לפיו נערות המוגנות יתר על המידה מפני "תחלואי החברה" עושות אידיאליזציה לדברים האסורים. מכאן ניתן להסיק שצריכה נמוכה של מדיה היא לא בהכרח הפתרון נגד סקסואליזציה עצמית מוקדמת בקרב ילדות.

מה אמהות יכולות לעשות?

תוצאות המחקר מראות בבירור כי להורים, ובעיקר לאמהות, יש הרבה מה לעשות כדי להגן על בנותיהן מסקסואליזציה. "אמהות רבות המומות מהמסרים הסקסיים שבנותיהן נחשפות אליהם באמצעי התקשורת, עד שהן מרגישות שהן לא יכולות לעשות דבר כדי לעזור" אומרת סטאר, "אך ממצאי המחקר מצביעים אחרת. אמהות הן דמויות מפתח בעיצוב דימוי הגוף של הילדה והן יכולות להשפיע על האופן בו היא תופסת את עצמה, על ידי הקניית ערכים ולא על ידי הפגנת התנהגויות מיניות".

בעולם מודרני בו המידע מתרוצץ חופשי, קשה מאוד לשלוט ולהגביל את החשיפה לתכנים סקסיים, אך ניתן בהחלט ליצור איזון על ידי תיווך נכון של המציאות, הוראה, הקניית ערכים ומעורבות פעילה בעיצוב הדימוי העצמי של בנות צעירות.


על פי משרד הבריאות האמריקאי, "סם האונס" הנפוץ ביותר אינו GBH, MDMA, GBL או כל צירוף אותיות אקזוטי אחר, אלא אלכוהול

להלן עדות של אונס תחת השפעת אלכוהול:

http://yesodot3.co.il/index.php/faq/yesodot-magazin/item/167-rape-under-alcohol-influence-victims-testimony

לפני החגים, ביקרתי יחד עם קבוצת ממונות מהאזור, בבית חולים בני ציון, חיפה. שם נמצא ה'חדר האקוטי' (חדר 10) לטיפול ראשוני/מיידי לנפגעות/י תקיפה מינית. שם שמענו כי צעירות רבות מגיעות אליהם הלומות אלכוהול, עם חשד לפגיעה מינית. את הנתון הזה שמעתי גם בבתי חולים אחרים – צעירים וצעירות, בני נוער, המגיעים/מובלים, בעיקר סביב סופי השבוע, הלומי אלכוהול לבתי החולים. האלכוהול הוא חלק מהמציאות של בני הנוער (ושלנו) יותר ממה שהיינו רוצים להודות. האם ואיך זה קשור לאלימות מינית?

לאחרונה יצא לי להיתקל גם בכמה אירועים המערבים אלכוהול, בני נוער ותקיפה מינית (לכאורה. לא הוכח עדיין בבית משפט אולם מספיק בכדי להכניס קהילה לסיחרור)

האלכוהול "משחרר",מוריד עקבות וגורם/מאפשר לנו לעשות את מה שבלעדיו, היינו חוששים ו/או לא-מעזים לעשות.האלכוהול גם "מעודד"/מוציא אגרסיות. בשילוב עם בני נוער/צעירים שלא ברורים להם עדיין הגבולות של עצמם. בשילוב עם כל המורכבות (הורמונים, סקרנות, רצון להתנסות) של גיל הנעורים – ה'קוקטייל' הזה עלול להיות נפיץ.

אבל רגע... לפני ששמים את "האשמה" על האלכוהול...

האם הוא היוצר אלימות מינית? האם הוא המקור לאלה? האם במדינות בהן נהוג לצרוך הרבה אלכוהול קיימת יותר אלימות מינית מאשר במדינות בהן חל איסור על צריכת אלכוהול?

האלכוהול אינו יוצר את מה שלא קיים. כלומר חזרנו לעמדות הבסיס (שלעיתים קבורות עמוק).

אז מה לעשות? לאסור צריכת אלכוהול? להסביר כמה הוא "רע"?

או להעלות מודעות בכיוון של כבוד לאחר/ת, ניצול משאבי כח על מי שאפשר, כלומר על מי שיש לו פחות ודיבור עם בני נוער על אלכוהול (הצעה מחוץ לקופסא: יחד עם טעימות של בירה, וודקה וכד')מהכיוון של הבנת השפעות המשקה יחד עם בדיקת גבולות אישיים ומה קורה כאשר מישהו/י חוצים גבולות – אישיים ובינאישיים. איפה האחריות האישית ומה עם אחריות חברית – האם ומתי נעז לומר לחבר/ה כי עברו את הגבול שלהם? האם ומתי נעז לומר לחבר כי התנהגותו לא-נעימה/פוגעת באחרים? (את ההצעה הזאת ניתן להעביר גם להורים המצפים בדרך כלל כי מערכת החינוך "תעשה את העבודה")

להלן סרטון עבור בני נוער - בחן עצמך "האם עברת את הגבול?"

http://www.youtube.com/watch?v=1r_sjx5n7zQ&feature=plcp

ועוד הסבר (בוטה!) מדוע אלכוהול הוא לא תרוץ

http://www.lola-hatrada.org.il/articale6.htm


--
ליאור גל-כהן
www.lola-hatrada.org.il

השבוע הוגדר במשרד החינוך כשבוע מודעות לאלימות מינית במערכת החינוך.
חשוב לי להביא בפניכם כתבה שנקראת "התנהגות נורמטיבית ולא נורמטיבית
בגיל הרך".

מניעת אלימות מינית

 

השנה שוב מקדישה מערכת החינוך שבוע שנתי לנושא מניעת האלימות המינית. שבוע  זה מזכיר לכולנו כי תופעת הפגיעה וההטרדה המינית קיימת ואין להתעלם ממנה. זוהי הזדמנות נוספת להעלות את רמת המודעות של ילדים, הורים ואנשי צוות במטרה למנוע מצבי הטרדה ופגיעה מינית ובמידת הצורך, אף לאתר מצבים סבוכים.

 

קוונה ג'ונסון מדברת על מאפייני ההתנהגות המינית הבריאה. לדבריה התנהגות מינית טבעית ובריאה היא תהליך של איסוף מידע. כחלק מתהליך זה חוקרים הילדים את גופם ונוגעים בו. בנוסף הם גם חוקרים את גופם של אחרים .בעזרת ההסתכלות והמגע מתחילים ילדים להבין כיצד נראה הגוף, מהם ההבדלים בין בנים ובנות, מהי התחושה כאשר נוגעים בגופי או בגוף של מישהו אחר.

חלק מאיסוף המידע כולל גם עיון בספרים וחשיפה לאמצעי תקשורת. מעולם לא היה שפע כזה של מידע הקשור לתכנים מיניים, הנגיש לילדים. מדובר במידע מהימן ובמידע מוטעה. כל המידע הזה בדרך כלל אינו מתווך לילדים על ידי מבוגר משמעותי.

 

להלן מספר מאפיינים של ההתנהגות המינית הבריאה:

בחקירה מינית בריאה וטבעית, ילדים נרגשים בדרך כלל והדבר מעורר בהם גיחוך ורוח שטות, ומסב להם הנאה. הרגש האופייני לילדים בכל הנוגע להתנהגות בריאה הקשורה למין הוא עליצות וספונטניות.

את התנהגותם המינית של ילדים העוסקים בתהליך חקירה טבעי מאזנת הסקרנות לגבי תחומים אחרים בעולמם.

התנהגות מינית טבעית מתרחשת בין ילדים שיש ביניהם מערכת יחסים ממושכת, המבוססת על משחק משותף או חברות.

ילדים העוסקים בחקירה  בריאה וטבעית הם לרוב בני גיל דומה, בעלי ממדי גוף ורמת התפתחות דומה

חקירה רבה נעשית בתחום תפקידי המגדר.

ילדים רבים חשים תחושות מענגות כשהם נוגעים באברי מינם, יש כאלה החשים עוררות מינית ואחרים אורגזמה. למרות זאת אורגזמה היא חוויה נפוצה יותר בגיל ההתבגרות.

 

ילדים מבינים בגיל מוקדם מאוד כי את החקירה המינית יש לנהל בחשאי. אם ילדים מתגלים בזמן משחק מיני בריא ונאמר להם להפסיק, קרוב לוודאי שהמעשים המיניים יפחתו או יפסקו, לפחות בנוכחות המבוגרים.

 

מאפיין חשוב של החקירה המינית בגיל הילדות שהיא נעשית ללא כפיה. לעיתים משתמשים ילדים בלחץ,  “אם לא תראה לי לא אשחק אתך... לא תקבל את העוגיות...לא ארשה לך לשחק בצעצועים שלי". בין שני חברים אין הדבר מעורר דאגה. אחד הילדים יכול לחוש בלחץ קל להשתתף בפעילות, אך הוא יודע בוודאי כי האיום לא יתממש. חבר יודע כי באפשרותו גם לסרב להמשיך בפעילות המינית אם ירצה בכך. אין הדבר דומה לסיטואציה בה הילד משתמש באיומים מסוג זה כלפי ילד שאין לו חברים, או ילד דחוי. ילד פגיע עלול להסכים מתוך פחד לאבד את ההזדמנות לרכוש חבר.

 

המאפיינים של מה טבעי ומה בריא, כבר מרמזים על החריג , הלא נורמטיבי והמעורר דאגה.

 

בפסקה הבאה אציג מאפיינים של התנהגות מינית בעייתית בגיל הילדות. קיומם של כמה מאפיינים מן המפורטים להלן, כאשר התערבות מבוגר לא גרמה להפחתה של מעשים אלה, מעוררת דאגה ודורשת התייחסות מקצועית לנושא.

1.     לילדים המעורבים במעשים המיניים אין יחסי משחק משתמשים והדדיים. משחקים מיניים הם הרחבה של התנהגות משחקית רגילה. כמו שילדים מעדיפים לשחק עם ילדים עימם הם בדרך כלל מסתדרים, כך גם לגבי משחקים מיניים.

2.     הילדים המעורבים במעשים המיניים הם בגילאים שונים או רמות התפתחות שונות. ככל שפער הגילאים בין הילדים המעורבים גבוהה יותר – כך התגובה לחוויה המינית היא שלילית יותר.

3.     התנהגויות מיניות חסרות איזון עם אספקטים אחרים מחייו ומתחומי התעניינותו של הילד. כאשר ילד מפגין עיסוק יתר במיניות , אם ילד מעדיף לאונן במקום להשתתף בפעילויות רגילות לילדים, הדבר מעורר דאגה.

4.     ילדים שנראה כי יש להם ידע רב על מיניות ומתנהגים בדרכים אשר מאפיינות ביטוי מיני של מבוגר.

5.     התנהגויות מיניות שהן שונות באופן משמעותי מאשר אלה של ילדים אחרים באותו גיל.

6.     התנהגויות מיניות אשר ממשיכות למרות דרישות ברורות ותקיפות להפסיקן. המשך התנהגויות אלה עלול להיות מעין "קריאה לעזרה" של הילד. לעיתים ילד "מתנתק" ואינו מודע למעשיו.

7.     ילדים שנראה כי אינן מסוגלים להימנע מלעסוק בפעילות מינית. ישנם ילדים שנדמה כי הם חשים דחף לעסוק במעשים מיניים על אף שהם יודעים כי הם ינזפו או ייענשו.

8.     התנהגות מינית של ילדים הגוררת תלונות אצל ילדים אחרים, או שמשפיעה באופן שלילי על ילדים אחרים.

9.     התנהגות מינית של ילדים המכוונת לאנשים מבוגרים ומביכה אותם.

10. ילדים (מעל גיל 4) שאינם מבינים את זכויותיהם או את זכויות האחר בכל הנוגע למגע מיני.

11. התנהגות מינית שתדירותה, עוצמתה או אופייה הפולשני הולכים וגוברים עם הזמן.

12. כאשר להתנהגויות המיניות מתלווים רגשות פחד, חרדה, בושה ותחושת אשמה.

13. ילדים העוסקים בהתמדה, באופן נרחב ומתוך הסכמה הדדית במעשים מיניים האופיינים למבוגרים, עם ילדים אחרים.

14. ילדים היוצרים מגע מיני חוזר עם אברי מין של בעלי חיים, או ילדים הפוגעים בבעלי חיים.

15. ילדים המייחסים אופי מיני לדברים לא מיניים.

16. מעשים מיניים הגורמים כאב או אי-נוחות פיזיים או רגשיים לילד עצמו או לאחרים.

17. ילדים המשתמשים במין כדי לפגוע באחר. כאשר מין וכאב, מין ופגיעה הולכים יחד.

18. כאשר ביטויי כעס מילוליים ו/או פיזיים קודמים להתנהגות המינית, באים בעקבותיה או מלווים אליה. תוקפנות המלווה להתנהגות המינית היא תגובה נלמדת.

19. ילדים המשתמשים בהגיון מסולף כדי להסביר את התנהגותם המינית.

20. כאשר ההתנהגות המינית קשורה בכפייה, שימוש בכוח, שוחד תימרון או איומים

 

האינפורמציה אודות 20 המאפיינים של התנהגות מינית מציפה רגשית, עלולה להבהיל ואף לעורר חרדה.

תמיד קיימת סכנה של תנועת מטוטלת: מעבר מקצה אחד של הרצף , קצה ההכחשה, לקצה השני – תגובת יתר לכל התנהגות מינית. זהו תהליך צפוי. חשוב גם להיות מודעים לעובדה כי הידע שלנו הוא מצומצם וכי לא ניתן רק על בסיס של הרצאה אחת לעשות אבחנות או לאתר ילדים פוגעים ונפגעים. אם מתעורר חשש חשוב להיוועץ באנשי מקצוע, לשאול, לאסוף אינפורמציה.

קיים גם החשש כי זיהוי לא נכון של התנהגות מינית פוגעת עלול להוביל לתיוג ילד כפוגע. יחד עם זאת הזיהוי המוקדם מטרתו לאפשר לילד טיפול מתאים. לעיתים זוהי הזדמנות לאתר ולהפסיק את הפגיעה בילד עצמו.  הזיהוי המוקדם והטיפול עשויים למנוע את הפיכתו של הילד לפוגע מינית בהמשך חייו.

 

מהן סיבות אפשריות להתנהגות מינית חריגה של ילדים?

 

התנהגות מינית חריגה של ילדים קשורה במרבית המקרים בתנאים סביבתיים אשר עלולים להפריע להתפתחותה של התנהגות מינית בריאה וטבעית.

  • חשיפה למסרים מיניים שאינם מתאימים לגיל מבלבלת ילדים משום שאין להם עדין הבגרות הרגשית והקוגניטיבית להבין אותם או לבקר אותם. הילדים מבטאים את הבלבול שלהם בצורה מינית.
  • חשיפה לאינפורמציה מינית בטלוויזיה, בסירטי קולנוע במחשב מבלבלת ילדים. אינפורמציה זו עלולה להעביר מסרים שמין פירושו קינאה, נקמנות, כעס.
  • כאשר ילדים מתגוררים בבתים בהם אין פרטיות פיזית, רגשית או מינית. יש חוסר גבולות ביחס לעירום, לפרטיות.
  • מגורים בסביבה בו המין מתקשר באופן שגרתי עם תוקפנות כמו מריבות על מין, סגנון דיבור מיני אלים ועוד.
  • התעללות פיזית או הזנחה מופיעים ברקע של ילדים המגלים התנהגות מינית חריגה.
  • עדות לאלימות פיזית כלפי אחר, בעיקר בן משפחה,  נמצאת גם היא ברקע של ילדים המגלים  התנהגות מינית חריגה
  • ילדים שנוצלו מינית על ידי צילום בעירום או כפיה לצפות ביחסי מין או על ידי מגע פיזי ישיר בגופם, עלולים לפתח התנהגות מינית חריגה.

 

יחד עם זאת יש לזכור כי לא כל ילד שעבר פגיעה מינית כלשהי, אם בעקיפין או במישרין, יגלה התנהגות מינית חריגה או יהפוך לפוגע מיני.

 

במידה ויש לכם חשד או שהילד מספר או מתנהג אחרת תמיד אפשר לפנות אלי ואני אפנה אתכם לגורמים מקצועיים.

 

 


מי ששותק היום – שותף מלא לסוף של מחר!

 

שתיקה היא הסכמה

הסכמה לנעשה

אחרים עושים ואת/ה שותק/ת

שותק/ת ומחריש/ה

מחריש/ה, לא מדבר/ת, לא מספר/ת

כי ממילא הדבר קורה למישהו אחר.

 

מי ששותק – הוא חלק

גם אם נדמה שלא מעורב ולא שייך

 

מי ששותק – מאפשר

לזה שדרך היום – לרמוס מחר

לזה שקילל היום – להכות מחר

לזה שהכה היום – לתקוף מחר

ולזה שתקף היום – לרצוח מחר

 

מי ששותק/ת היום – שותף/ה מלא/ה לסוד של מחר!

 

 

·         הזכויות שמורות לשירית בן-ישראל

כתבה בערוץ 1  שהותרה לשידור ע"י בית משפט בנושא אלימות נגד נשים.
הכתבה כוללת קטעי וידאו ממצלמה נסתרת של בעל המשפיל ומכה את אשתו

לצפייה בסרט הוידאו מתוך האתר You Tube לחצו כאן


25/11 - יום המאבק הבינלאומי
למניעת אלימות נגד נשים

מהיכן הגיע יום זה:
יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים הוכרז על ידי האו"ם ב- 1999 כיום המיועד למאבק באלימות נגד האישה. התאריך נקבע ל-25 בנובמבר לציון רצח האחיות מיראבאל, שלוש פעילות פוליטיות ברפובליקה הדומיניקנית שנרצחו בשנת 1960 בהוראת הדיקטטור רפאל טרוחיו.
במסגרת ההכרזה על יום המאבק, קרא האו"ם בהחלטה 54/134 לממשלות העולם לארגן פעילויות להעלאת המודעות הציבורית לסוגיית האלימות נגד הנשים בחברה. זאת כל עוד נשים בכל רחבי העולם הן קורבנות לאונס, לאלימות במשפחה, להטרדה מינית ולעוד סוגים של אלימות נגד נשים. הצורך כיום להעלאת המודעות נובע מכך שלרוב הנתונים האמיתיים אודות היקף האלימות נגד הנשים אינם גלויים לציבור, וחלקם אף אינם מדווחים לרשויות.
הרעיון של הקדשת יום מיוחד דווקא לאלימות נגד נשים, נועד להבליט את הקשר בין כל מקרי האלימות נגד נשים ולהראות שלא מדובר במקרים בודדים, בבעיה פרטית של אישה כזו או אחרת, אלא בתופעה חברתית רחבה, חוצה גבולות, מדינות ותרבויות.
 

תפילת השלווה
 
אלי,
תן בי את השלווה לקבל את הדברים שאין ביכולתי לשנותם
האומץ לשנות את אשר ביכולתי
והתבונה להבחין בין השניים
אמן.


טיפים שנאספו בתשאול אנסים

 בארה'ב נערך ראיון של קבוצת אנסים והם נשאלו מה הם מחפשים בקורבן הפוטנציאלי.

והרי לכם מס' עובדות מעניינות וחשובות:

• הדבר הראשון שהאנס מחפש בקורבן הפוטנציאלי הוא התסרוקת. סבירות גבוהה יותר שיבחרו במישהי עם קוקו או צמה או תסרוקת אחרת שניתן לתפוס אותה בקלות. הם יעדיפו בקורבן עם שיער ארוך, נשים עם שיער קצר יבחרו לעיתים נדירות.

• הדבר השני שהאנס בוחן הוא בגדים. הם יעדיפו אישה שניתן להסיר את בגדיה בקלות ובמהירות. אנסים רבים מסתובבים עם מספריים בכדי לחתוך את הבגדים.

• בנוסף הם מחפשים אישה/נערה אשר מדברת בפלאפון, מחפשת משהו בתיק או עסוקה בדבר כלשהו בזמן ההליכה בפני שהיא לא שמה לב למתרחש סביבה וניתן להפתיע אותה ולהשתלט עליה בקלות.

באופן אישי שמעתי באיזה הרצאה מחוקר פלילי בארץ שהסעיף הנ"ל נכון

• שעות היום בהן סיכוי גבוהה שהאנס יתקוף הן בבוקר, בין 5 ל 8:30.

• המקומות הנפוצים ביותר לחטיפת הקורבן הם חניונים ציבוריים ושירותים ציבוריים.

• היזהרי במיוחד, אם בצמוד למכונית שלך חונה רכב מסחרי גדול, שהחלונות שלו אטומים.

• האנסים מחפשים לתפוס/לחטוף את האישה במהירות ולעבור למקום אחר בו הסיכויים נמוכים שהם יתפסו.

• רק 2% מהאנסים אמרו שהם נושאים כלי נשק מפני שעונש על אונס ללא נשק הוא שנתיים עד חמש ואונס עם כלי נשק עונשו בין 15 ל 20 שנה&nb sp;(בארה'ב).

• במידה והאישה נאבקת באנס הוא נרתע מפני שהוא מבין מהר מאוד שלא כדאי לו להתאמץ מפני שהמאבק ייקח זמן ויכול למשוך תשומת לב.

• האנסים גם אמרו שלא יבחרו באישה עם מטרייה או כל אובייקט שניתן להשתמש בו להגנה ממרחק. מפתחות אינם מרתיעים מפני שצריך להיות מאוד קרוב לתוקף בכדי לפגוע בו באמת. אז המטרה שלנו (הנשים) היא לגרום לאנס לחשוב שאינך שווה את הסיכון.

• שיטות הגנה מומלצות: במידה ומישהו עוקב אחרייך או עובר לידך, תסתכלי עליו ישירות ותשאלי אותו שאלה (כמו: מה השעה?) כך תוכלי להביט ישירות בפניו ולזהות אותו אחרי כן במסדר זיהוי והוא יעדיף לחפש קורבן אחר.

• במידה ומישהו בא לקראתך תצעקי 'עצור!' או 'תתרחק ממני!' רוב האנסים אמרו שהם לא יתקפו אישה שצועקת או עושה רושם שהיא תלחם. שוב, הם מחפשים קורבן קל.     

• אם יש ברשותך גז מדמיע ואת צועקת יש לי גז מדמיע ומחזיקה אותו לעבר לחשוד, הוא יעדיף לחפש מישהי אחרת.

• במידה ונתקפת סביר להניח שהתוקף חזק ממך. הנה כמה נקודות תורפה: במידה והתוקף תופס אותך מאחור תצבטי אותו בחלק הפנימי של הזרוע בין המרפק לבית השחי או בחלק הפנימי של הירך. אלו מקומות כואבים מאוד (נסי על עצמך).

• צביטה כזו מספיקה כדי להסיט את תשומת לבו ואז תוכלי לבעוט לו בביצים, דבר שיפיל אותו לרצפה לכמה שניות ותוכלי לנסות לברוח.

• זכרי שהמרפק הוא ה'שפיץ' הכי חזק בגופך. השתמשי בו!

• במידה והתוקף מולך נסי לתפוס לו שתי אצבעות מכף היד ולכופף אותם לאחור בכל הכוח.

• ולסיום, תמיד שימי לב למתרחש סביבך והיזהרי. תמיד תסמכי על האינסטינקטים שלך וכאשר א ת חשה מאוימת עזבי את המקום. גם אם זה נראה לך טיפשי באותו רגע ושאת סתם לחוצה עדיף לא לקחת סיכונים.

זה לא מכתב שרשרת. לא תהיי מיליונרית אם תשלחי אותו וגם לא בטוח שתמצאי אהבה. אבל מה שבטוח הוא שכל אישה שתשלחי אליה, תהיה קצת יותר חכמה, אם, לא עלינו, מישהו ינסה לתקוף אותה ביום מן הימים.

העצות הם אומנם של אנסים מארה'ב אך אנו מטיילות לפעמים בעולם ואין לדעת מאיפה זה יבוא, מתי, וממי.

חשוב וכדאי לדעת על מניעת הטרדה ופגיעה מינית
לחצו כאן לצפייה במצגת הסבר

‏13/11/2008

לחברים ולתושבים שלום!

"קיבוץ שער-הגולן כקהילה חברתית ומוסרית רואה בתקיפה המינית ובהטרדה המינית בקיבוץ או מחוצה לו, תופעה שהחברה כולה צריכה להתמודד איתה, לפעול למיגורה ולתמוך בנפגעות/ים. ברצוננו להגביר את המודעות לנושא רגיש זה ע"י יצירת תפקיד ייחודי של ממונה למניעת הטרדה ופגיעה מינית בקיבוץ. הממונה תשמש כתובת נגישה לכל פונה ותפעל להעלאת מודעות ציבור לנושא. תפקיד הממונה אינו מהווה תחליף למרכזי הסיוע וכתובות מקצועיות נוספות הקימות בארץ. תפקידה של הממונה הוא בחיבור ובהכוונה לכתובות אלה" (מיתוך נוהל למניעת הטרדה מינית בשער-הגולן).

לפני מספר חודשים נבחרתי על-ידי המזכירות הנרחבת לתפקיד חדש –

 "ממונה על מניעת הטרדה מינית בקיבוץ", ובתור שכזאת אני משמשת כתובת לפניות של נפגעות/ים.

לצורך התפקיד עברתי הכשרה מקצועית בנושא.

מטרת התפקיד היא לעסוק בשני תחומים:

1.     מניעה על-ידי הסברה בדרכים שונות והעלאת המודעות של הציבור לגבי חשיבות הטיפול במי שחווה פגיעה או הטרדה מינית.

2.     להוות כתובת לפניות, לא כגורם מטפל, אלא כגורם מפנה שפועל לפי רצון הנפגע/ת, לאחר שנפרשו בפניו או בפניה האפשרויות. (לגבי ילדים שנפגעים יש חובת דיווח והטיפול בנושא נעשה על-ידי גורמי הרווחה).

בהמשך אביא לידיעת הציבור דברים נוספים הקשורים לנושא.

נושא ההטרדה המינית נמצא בכותרות והדברים ברובם ידועים. לצערנו נשים רבות וגם ילדים חווים הטרדות מיניות ומסיבות שונות לא פונים לעזרה עקב בושה והרצון לשמור את הדבר בסוד.

יש  גורמים רבים שניתן לפנות אליהם ישירות, אך ניתן לפנות גם אלי:

                    

נייד: 052-2833605   קיצור מהנייד: 2-605

                              קיצור מהקבוץ: 62-605    בית: 7224

אסנת אלה

הוסף תגובה הוסף תגובה הוסף תגובה
הדפס הדפס הדפס
שלח לחבר שלח לחבר שלח לחבר
שנה גודל פונט שנה גודל פונט שנה גודל פונט
תגובות
לא התפרסמו תגובות
Site by ITdesign - בניית אתריםEtsuv. Creative Group